BelBeest

Branding en personeelswerving

Twee jonge, gedreven en enthousiaste ondernemers met ervaring in het aanbieden van callcenter diensten, die hun activiteiten wilden opschalen en professionaliseren. Die hun merkidentiteit helder gepositioneerd wilden zien en daar de juiste branding omheen zochten. Zo werd BelBeest geboren, het nieuwe, jonge callcenter in Assen. We nemen je mee op reis.

Casus

De initiële vraag luidde: ‘Hoe kunnen we een callcenter neerzetten dat zowel jonge bellers aantrekt, alsmede bedrijven aanspreekt die onze diensten zullen gaan afnemen?’ In een aantal gesprekken met de eigenaren van het callcenter en een paar goede brainstormsessies werd de merkidentiteit van het bedrijf in kaart gebracht. Voor de communicatie naar de buitenwereld toe diende een passende naam (met een daaruit voortvloeiend logo) te worden bedacht.

Doelgroep

De doelgroep die zich moest gaan melden voor werk bij het callcenter bestaat uit jongeren van 16 tot en met 25 jaar, hoofdzakelijk scholieren/studenten. Belangrijk in de communicatie: geef aan dat het werken bij ons gezellig is, flexibel en dat er goed verdiend kan worden. Er moest duidelijk gemaakt worden dat er goede beltraining gegeven wordt en er groeikansen zijn voor de bellers. Iedereen is welkom, ongeacht etniciteit, cultuur, religie of gender. Het is de wens van de oprichters om een hechte community te bouwen, waar wederzijds respect en plezier in het werk hele belangrijke factoren zijn.

Naamgeving

Uit een aantal creatieve brainstormsessies is de naam BelBeest gekozen. Waar het voor de hand lag om met Engelse namen te gaan werken, daar sprong BelBeest er uiteindelijk uit omdat de naam sterk onderscheidend is. Eenmaal gehoord, vergeet je deze naam niet meer. BelBeest als naam geeft de mogelijkheid om een eigen communicatietaal te ontwikkelen die breed in alle campagnes en uitingen kan worden doorgevoerd. De kernwaarden van het callcenter zijn ‘lef’ en ‘resultaat gericht werken’. Deze kernwaarden komen terug in de gekozen naam. BelBeest levert ‘beestachtig goed werk’. Bij BelBeest werken betekent ‘gelijke monniken, gelijke kappen’. Je bent allemaal een beest in de gezellige ‘belkudde’.

Logo

Er is strategisch gekozen voor een typografie met bijzondere aanpassingen. Het font is door IDEA2 aangepast, zodat de twee letters ‘e’ in ‘Beest’ ogen en hoorntjes konden krijgen. Daarmee behoudt de typografie de kracht van eenvoud en vormt het woord ‘Beest’ ook visueel een ‘beestje’. De twee letters ‘e’ met ogen en hoorntjes kunnen geïsoleerd ingezet worden voor zaken als icoontjes en vierkante logo’s voor gebruik in apps, als favicons en op social media.

Tijd om het beest zijn vrijheid te geven

De eerste campagne die werd ontwikkeld met de nieuwe naam en het nieuwe logo was voor het werven van bellers. Door middel van posters langs drukke wegen, in de buurt van scholen en door middel van flyercampagnes op scholen en in de binnenstad werden jongeren nieuwsgierig gemaakt. Het BelBeest promotieteam werd gestoken in BelBeest bedrijfskleding. Na de start van deze eerste campagne mocht BelBeest 53 aanmeldingen tegemoetzien, perfect om mee op te starten. BelBeest laat zich overal zien, op straat, op school en op social media. De kudde bellers groeit elke dag, het aantal bedrijven dat gebruik maakt van de diensten van BelBeest groeit gestaag.

De huisstijl wordt door BelBeest enthousiast doorgevoerd in alles wat zij doen. Het nieuwe pand is duidelijk herkenbaar aan de buitenkant, wie binnenstapt wordt getrakteerd op een echte BelBeest omgeving. Zelfs de door meubelontwerper Swawek gemaakte bank ademt BelBeest op een ludieke manier.

Kop koffie?