Bakkerij en IJssalon Geertsema

Case

Bakkerij en IJssalon Geertsema uit Muntendam kwam bij ons, met de vraag om het logo en de huisstijl te moderniseren. Men had daar zelf al een bepaald beeld bij. De bakkerij is een modern bedrijf, waar men naast het leveren van brood, banket en ijs aan de plaatselijke consument, de catering verzorgt voor een aantal bedrijven en brood en speciaal broden levert aan supermarkten in de 3 noordelijke provincies.

Een moderne uitstraling en het feit dat de bakkerij haar eigen waterzuiveringsinstallatie heeft, om brood te bereiden met het zuiverste water, waren belangrijke zaken die aan bod moesten komen in de nieuwe uitstraling.

Toen we het bedrijf tegen het licht hielden, werd duidelijk dat we te maken hebben met een familiebedrijf, wat al sinds 1775 bestaat. Inmiddels is de 7e generatie bakkers aan het werk bij Geertsema. Van vader op zoon zijn met het verstrijken van de decennia de tradities, recepten en fijne kneepjes van het vak overgedragen. Natuurlijk is er telkens geïnnoveerd, maar dat wat goed was, is altijd hetzelfde gebleven. De bakkerij betrekt haar grondstoffen uit de streek, rechtstreeks van de boer of het land. Ook de ijssalon gebruikt uitsluitend verse melk, geproduceerd door Fleckveih koeien. De boerderijen waar deze koeien gehouden worden, staan ook allemaal in de buurt van het bedrijf.

Vanuit deze optiek, zijn het juist de traditie en het ambacht die de producten van Bakkerij en IJssalon Geertsema zo bijzonder maken. De kracht zit in de combinatie van een stuk innovatie met betrekking tot processen en machines en de handhaving van tradities.

Het logo kreeg van ons een retro-look, met een warme, ambachtelijke uitstraling. Onlosmakelijk aan de familienaam hebben we ‘sinds 1775’ verbonden, waarmee de rijke traditie van het bedrijf benadrukt wordt.

Deze stijl is helemaal in de gevel van de bakkerij doorgevoerd , waarbij tijdens het ijsseizoen de rechterkant van het pand omgetoverd wordt in ijssalon, met een bijpassende uitstraling.

Verpakkingsmateriaal en storytelling

Het nieuwe verpakkingsmateriaal werd en wordt geheel in stijl aangepast, zodat ook op de plaats van verkoop het merk Geertsema goed gepositioneerd wordt.
Gekoppeld hieraan hebben we de link naar online positionering gemaakt, door middel van online acties, zoals de leukste #smulfie, die recht geeft op een gratis taart.
Zo positioneren we het merk Geertsema op een moderne manier, zonder dat de rijke traditie van het familiebedrijf verloren gaat. We vertellen het verhaal van Bakkerij en IJssalon Geertsema, éénduidig en op een manier zoals het bedoeld is. Corporate storytelling als brand experience.

Een andere, aansprekende facebook campagne, belichtte de ijssalon, waarbij de consument actief werd geprikkeld om door middel van het liken van een nieuwe ijssmaak, een gratis bolletje ijs te verdienen. In de winkel werd middels posters de actie aangekondigd en een stoepbord gaf aan dat er weer ijs is. De doelgroep die de advertentie te zien kreeg, werd op lokaal niveau afgebakend.

De ijsactie heeft in één week tijd 2201 personen bereikt, die Bakkerij en IJssalon Geertsema nog niet kenden. 243 daarvan gaven een like op het bericht en 40 personen trokken daadwerkelijk naar de winkel om hun gratis bolletje ijs te halen.

De website ging van een statische website zonder merkbeleving naar een dynamische, waarbij catering van brood en ijs via de website aangevraagd kan worden.

Kop koffie?