(Re)branding werkt, maar hoe?

Case

Je ziet het grotere bedrijven doen: hun hele huisstijl omgooien. Rebranding, of het herpositioneren van het merk kan een uiterst belangrijke strategische keuze zijn en een grote invloed hebben op de toekomst. Een gedeeltelijke of complete revisie van de merkbeleving opent nieuwe deuren, terwijl het oude doet sluiten. De wereld en de markt waarin het merk zich bevindt, verandert constant en het is belangrijk om altijd een vinger aan de pols te houden.

 

Tijd voor een nieuw hoofdstuk.

IDEA 2 is gespecialiseerd in het transformeren en creëren van krachtige merken die trouw blijven aan de essentie van de originele identiteit. Kortgeleden hebben we De Wasdas, een wasstraat met een eigenzinnige identiteit, onder de loep genomen. Het logo en de uitstraling van De Wasdas was op zijn zachtst gezegd gedateerd. Een wasstraat rechtstreeks uit de 90’s met racestrepen en al. Dit wekte de suggestie dat de autoliefhebber een kartbaan binnen reed. De identiteit moest meer aansluiten bij de hoogstaande producten en service van het bedrijf. Hier begon de weg van “De Wasdas” naar het nieuwe WASDAS, een high-end wasstraat.

Het heeft allemaal met beleving te maken en dat wringt op dit moment met elkaar.

De hedendaagse autoliefhebber voelt zich verbonden aan een gelikte uitstraling en van chrome gaat het hart sneller kloppen. Het oude logo voldeed absoluut niet aan de uitstraling die een moderne top-of-the-line autowasstraat zou moeten hebben. Het was hoog tijd voor een volwassenere uitstraling.
De Wasdas heeft een grote naamsbekendheid. Reden om niet aan de naam te tornen.
Om de naam meer kracht te geven hebben we ‘de’ weggelaten. De ‘Das’ is dan ook gebleven en is zo veel mogelijk geabstraheerd in het nieuwe logo.

Voor de typografie van het logo is gekozen voor een helder en modern lettertype. WASDAS is een samengesteld woord dat bestaat uit 2 lettergrepen die bijna identiek zijn: Was en Das. De kunst is om tegelijkertijd eenheid te scheppen en ook duidelijk onderscheid te maken tussen deze woorden. In het logo is rood als hoofdkleur gekozen, omdat dit eerder ook de meest typerende kleur voor het merk is geweest en dus een stuk herkenning met zich meebrengt.

Om een ‘corporate feel’ te communiceren naar de klant, zijn het beeldmerk en de naam geplaatst in een vlak waarin we een schuine hoek hebben aangebracht. We hebben aansluiting gezocht bij de bekende automerken die veelal chroom in hun logo verwerken, door de das uit te voeren in chroom. Dit komt prachtig tot uiting in de nieuwe lichtreclame in reliëf. WASDAS straalt nu legitimiteit en een high-end gevoel uit en brengt dit met deze rebranding perfect over naar de klant.
Hiermee geef je (potentiële) klanten een kersverse reden om voor jou te kiezen.

Bij een nieuwe huisstijl is het belangrijk dat de beleving in overeenstemming is met elkaar en dat is bij WASDAS tot in de kleinste details uitgevoerd. De rebranding reikt vanaf het ontwerp van de wasstraat zelf, de bedrijfswagens en de kleding van de medewerkers tot aan de koffiebekers, droogdoeken en kassabonnen aan toe. Zo staat WASDAS niet alleen voor een uitstekende carwash, maar ook voor een complete ervaring van begin tot eind. Vanaf het moment dat je in zicht komt van de vestiging met de lichtreclame tot het moment dat je wegrijdt met een geurhanger boven je dashboard en Waspas nog in de hand.
Ook online is de huisstijl compleet doorgevoerd. De website is opgebouwd uit modulaire blokken, waardoor makkelijk lay-outs veranderd kunnen worden. Bekijk het resultaat op www.wasdas.nl.

 

Wordt een fris en open merk; wordt een leider in plaats van een volger!

Een rebrand is geen kleine stap. Het is een creatief avontuur die veel nieuwe deuren kan openen en een flinke boost kan geven aan waar het bedrijf voor staat. Een ‘rebranding’ kan de deuren openen voor groei en expansie. Een nieuwe doelgroep, een nieuwe markt. Je gaat hiermee namelijk de concurrentie voorbij en er breekt een nieuwe tijd aan. Je geeft de markt een reden om jou te kiezen in plaats van een ander. Zo maak je het merk klaar voor de toekomst. Een nieuwe huisstijl ligt altijd binnen bereik, ook voor jou.

De rebranding van Wasdas heeft een positieve rol gespeeld in het overnameproces door Torqx Capital. Zij zijn de nieuwe eigenaar van de Wasdas-keten. Het doel van Torqx Capital is om met Wasdas en een aantal in een eerder stadium overgenomen wasstraatketens te groeien tot een dominante speler op de Beneluxmarkt. Ook dit is een mooi voorbeeld van wat een gedegen branding voor je bedrijf kan betekenen.

Meer voorbeelden van rebranding projecten vind je in onze portfolio.
Ben je nieuwsgierig geworden naar (re)branding? Contact met IDEA 2 is zo gelegd.

Kop koffie?