Wanneer de wereld verandert en jouw bedrijf beweegt mee, hoe communiceer je dat dan?

Case

tekstwerkcom is op een natuurlijke wijze meegegroeid met haar klanten, die van oorsprong uit de postorderwereld komen en inmiddels allemaal de slag hebben gemaakt naar online sales. Door het meebewegen met de klant en het vloeiende proces dat zich voltrok de afgelopen jaren, vond tekstwerkcom dat het tijd werd om de eigen organisatie te herpositioneren. De jarenlange relatie die tekstwerkcom heeft met IDEA 2 resulteerde er in dat we werden ingeschakeld om met een helicopterview naar tekstwerkcom te kijken, om zo de huidige identiteit te definiëren.

Om een goed inzicht te krijgen in de behoeften van onze klanten starten we met het invullen en doorlopen van het IDEA 2 merkidentiteits- en positioneringsmodel. Een marketingmodel dat diep ingaat op de onderneming van de klant, diens identiteit en naar boven haalt hoe de klant zich wil onderscheiden binnen zijn specifieke markt.
Vaak komen daarbij vragen aan het licht waarop eerst een antwoord gegeven dient te worden, voordat het creatieve gedeelte van het werk kan starten.

Waar het bij tekstwerkcom in eerste instantie vooral om vertalingen ging van gedrukte media, daar biedt het bedrijf vandaag de dag een compleet dienstenpakket, waarbinnen de disciplines vertalen, lokalisatie, transcreatie en cross-border communicatie speerpunten zijn. Deze diensten worden voor zowel online- als offline communicatie aangeboden.

Als gevolg van de digitale transformatie van haar klanten, is tekstwerkcom ook getransformeerd tot een expert in online communicatie. Dit proces is op een dermate natuurlijke manier tot stand gekomen, dat het voor tekstwerkcom een uitdaging werd om zelf te benoemen waar men vandaag de dag staat. Om dit helder in kaart te brengen hebben we meerdere gesprekken gevoerd en is er diepgaand onderzoek gepleegd. Hieruit is een roadmap ontstaan, die het vertrekpunt is geworden voor de creatieve vertaalslag. Het mooie is dat deze vertaalslag niet alleen heeft geresulteerd in een nieuwe website, die de actuele propositie helder uitdraagt, maar tevens heeft gezorgd voor nieuwe inzichten in de interne organisatie van tekstwerkcom. Men kan nu met een duidelijke visie en klaar voor de toekomst haar boodschap uitdragen.

Creatieve vertaalslag

Voor de website hebben we een magazine-achtige lay-out ontworpen die het nostalgische gevoel oproept van het bladeren in de postordercatalogi van weleer. Dit wordt versterkt door het horizontale scrollen, wanneer de website op laptop of PC bekeken wordt.

Online shoppen met de offline beleving en tevens de kracht van lokalisatie, waarbij de gebruiker het gevoel heeft met een aanbieder te maken te hebben uit het thuisland is het beeldconcept geworden. Hiervoor hebben we shoppende mensen afgebeeld met inzetjes van artikelen uit webshops vanuit diverse landen.

Tevens heeft er een restyling van de huisstijl plaatsgevonden. Het logo wordt nu in wit afgebeeld en er zijn een aantal secundaire huisstijlkleuren aan het palet toegevoegd.

Merkmodel

Dat we ons model inzetten voordat we onze creativiteit loslaten op een case blijkt steeds vaker van onschatbare waarde te zijn. Voor onze werkzaamheden is dit het verschil tussen ‘ontwerpen’ en ‘resultaatgericht ontwerpen’. Voor jouw onderneming biedt het uitstekende handvatten voor de toekomst.

IDEA 2 koestert langdurige relaties met haar klanten en is er trots op dat wij als grafisch communicatiebureau mogen meegroeien met onze trouwe klanten.

Bekijk de website op www.tekstwerk.com.

Kop koffie?